Fria fortsätter sin satsning på att stärka sin position som marknadsledande aktör inom glutenfritt bröd. Nu lanserar familjeföretaget fyra nya produkter, en ny förpackningsdesign och nytt formspråk.
Efterfrågan på gluten- och laktosfria bageriprodukter växer stadigt och Fria är en av de större aktörerna som dessutom bakar hela sitt sortiment i Sverige. Nu tar företaget ytterligare ett steg i sin affärsutveckling för att möta den stora efterfrågan på glutenfria bageriprodukter när man lanserar fyra helt nya brödnyheter.
– Vi står just nu inför en stor utvecklingsfas i Frias historia genom lanseringen av flera nya produkter i sortimentet och vårt nya formspråk. Det gäller för oss att möta den kraftigt ökade efterfrågan av glutenfria produkter, samtidigt som vi vill att våra kunder ska känna att det är lika enkelt och gott att äta glutenfritt som vanliga bageriprodukter, säger Jeanine Holmgren, vd för Fria Bröd.
De nya produkterna som Fria lanserar under hösten är bland annat två olika matbröd, ett med smak av lingon/tranbär samt ett med morot/nypon. Dessutom lanseras en chiafralla som har hög fiberhalt och innehåller chiafrön. Samtidigt lanserar fria ett nytt formspråk på förpackningarna.
– Våra nya bröd skiljer sig från många andra glutenfria bröd på marknaden eftersom de har extra hög fiberhalt, är osötade och håller en lägre salthalt. Varje ny produkt utvecklas noggrant i vårt eget bageri i Västra Frölunda och vi jobbar i många olika led för att få fram rätt näringsinnehåll, konsistens, smak och balans mellan olika ingredienser. Idag är det inte bara personer med celiaki som väljer glutenfritt, utan fler och fler väljer bort gluten, säger Mathias Albinsson, produktutvecklare på Fria Bröd.